איך ״גו פרו״ שינתה את חווית הצילום? שיטת המקל (בלי הגזר)

סביר להניח שנתקלתם בתופעת ה״מקל״; אנשים שמתקבצים יחד (או מעדיפים את ה״סלפי״ עם עצמם) לתוך פריים, ולא משנה היכן הם נמצאים. בין אם זה בבר, בפעילות אקסטרימית בטבע או אפילו תוך כדי חופה וקידושין. תופעת ה-GoPro הרחיקה לכת, כאשר מייסדיה זיהו צורך אנושי אמיתי בתיעוד אותנטי של חוויות ברגע התרחשותן, מזוויות צילום שונות של ״המתעד״. אותה מצלמה שמסוגלת מאד בפשטות להיתלות על קסדה, לצלם מתחת למים ואיך לא, לשדרג את תצלום ה״סלפי״ בעזרת ה״מקל״ המפורסם, השפיעה על חווית הצילום של חובבי התיעוד, כיוון שמאז ועד היום, הם מסוגלים לצלם את כל אותם רגעים בחייהם, באיכויות משודרגות יותר מאשר צילום דרך הסמארטפון.

GoPro לא רק נתנה לחובב הצילום שרביט והכתירה אותו אלא, יותר מהכל, שמה אותו במרכז העניינים- הפריים. מייסדיה זיהו את הצורך של הדור שלנו ב״התרברבות״ מה. כולנו מידי פעם חוטאים ב״הפגזת״ תמונות בכל פלטפורמה שיתופית כזו או אחרת, כמו: וואטסאפ למשל, ברגעי התלהבות. הצורך נובע משינוי תרבותי עמוק שהפך אותנו לחברה שאוהבת ורוצה לשתף. כולם משתפים, כולם רוצים להתגאות ולספר את הסיפור שלהם בצורה קצת יותר אותנטית וויזואלית יותר, מאשר120 תווים טקסטואליים.

מצד אחד של המצלמה, נמצא המשתמש שמעונין לתעד את עצמו ברגעים מסוימים. אותו קהל, שלא היה קיים עד לפני כמה שנים, הוא קהל מרכזי שהולך וגדל היום, בעידן ה״סלפי״. ״צילום עצמי שבדרך כלל נוצר באמצעות נייד חכם או מצלמה מקוונת ומועלה לרשת חברתית״- כך הגדירו את התופעה עורכי מילון אוקספורד כשהוסיפו את הערך למילון בקיץ האחרון. מי שבעבר תעד לשם התיעוד וזכירת החוויה, מתעד היום למן יראו ויראו. הוא חלק בלתי נפרד מהפריים, מהחוויה ונמצא בה פיזית. לפי נתוני אינסטגרם, ביולי השנה הופיעו ברשת החברתית לבדה, לא פחות מ-90 מליון דיוקנאות עצמיים מלווים בתיוג me#.

סלפי צבעוניסלפי קפוא

GoProאם כן, אפשרה למשתמש לא רק להימצא פיזית בתוך המאורע, אלא שדמותו תהיה מרכזית בפריים באמצעות ״שרביט הפלא״. את התופעה ניתן להסביר עם העלייה בשימוש בסמרטפונים באופן כללי וכן הכנסת פונקציות הצילום והעריכה לכל טלפון שמכבד את עצמו. הנגשת אופציית הצילום למשתמש, עודדה את התיעוד המאסיבי הזה, גם כשאנחנו נמצאים לבד. יש שיגידו שמה שגרם לזירוז תופעת התיעוד העצמי והשיתוף, הוא התחזקות מושג ה״אני״, אבל זו כבר שאלת הביצה והתרנגולת. אנשים משתפים את התמונות של עצמם, מקבלים על כך פידבק מיידי ובכך עשויה התפיסה העצמית להתחזק וחוזר חלילה. המשתמש ימשיך לשתף פעם נוספת, כדי לקטוף עוד כמה דקות של תהילה דיגיטלית מהסובבים אותו.

מהצד השני של המצלמה, נמצא המשתמש שמבקש לתעד את הפעולות שהוא עושה מנקודת המבט שלו ולאו דווקא את איך שהוא נראה אלא את מיקומו האותנטי בתוך הסיטואציה. אותו משתמש מקדש את אותו ערך של אותנטיות מיידית, את ההילה שקשורה ב״כאן ועכשיו״ והוא מעוניין בתיעוד הכי אמיתי שיכול להיות. בנישה הזו נמנים כל משתמשי האקסטרים, שאני מכנה אותם קהילת ה״נועזים״; כאלה שירכיבו את המצלמה על הקסדה ויבצעו פעלולים מסוכנים ולא שגרתיים. את אותם התצלומים הם יוכלו להראות לאחר מכן לחבר׳ה ולהתגאות בעצמם, כשישמעו את ה״וואו״ של הקהל.

קהילת הנועזים, היא קהילה תחרותית, מרתקת וכזו שנתפשת כקהילה היוצרת תכנים איכותיים. GoPro דואגת להעצים את הצורך של הקהילה הזו, על ידי העצמת התוכן של אותם משתפים, בערוצים ייעודיים. בכך, יוצרת GoPro קהילה נאמנה, שלא רק מייצרת תכנים על בסיס יומי אלא גם משתפת ומתגאה בהם. המייסדים מבינים את הקהל שלהם, את הרצון שלו לחוויה חזקה הרבה יותר ועל כן הם משלבים באסטרטגיה שלהם לא רק חידוד ושיפור יכולות טכנולוגיות של המוצר עצמו, אלא חיזוק מאפייני קהילת ״הנועזים״ והנעתם לפעולה תוך יצירת קרקע ייעודית להעלאת ושיתוף תכנים. העצמת החוויה בדמות עידוד ושיתוף על ידי החברה עצמה, תוכן של גולש רנדומלי, לא רק מעצימה אותו וגורמת לו לחיבור למותג שמעריך את החוויות שהוא עצמו מתעד, אלא מביאה לכך שמשתמשים פוטנציאלים נוספים יגלו ויתאהבו מחדש במוצר בסיסי, שהוא בסך הכל די שגרתי – מצלמה.

בשורה התחתונה, GoPro לא רק מבינה את השינוים הטכנולוגיים, שנדרשים כדי לצלם וידאו ברמה גבוהה, אלא משכילה להבין את עיקרי השינויים בתרבות הקהל שאליה היא פונה ומביאה להם את מה שהם באמת רוצים- תיעוד ברמה איכותית בכל רגע נתון, שתי ידיים פנויות לעשות כמעט ״הכל״ ויכולת להתרברב על כך אחר כך בפני הצופים הנלהבים.

תמונות מתוך עמוד האינסטגרם של גו פרו:

עמוד האינסטגרם של גו פרו

סלפי באוירסלפי על אופנוע

 http://instagram.com/GoPro כל התמונות בכתבה זו לקוחות מעמוד האינסטגרם של גו פרו