איך לבצע שינויים בממשק שלכם ולהישאר בחיים

למרות המשפט הידוע “אם זה לא מקולקל, אל תתקן את זה”, נראה שבעשור האחרון המוצרים הטכנולוגים בהם אנחנו משתמשים עוברים שינויים יותר ויותר מהירים ואנחנו בכל זאת מקבלים אותם בברכה.

אין דוגמה יותר טובה לכך מאשר הטלפונים הסלולריים : שתי החברות המובילות בתחום, אפל וסמסונג מוציאות כל שנה, כמעט כמו שעון, גרסאות חדשות למכשירים שלהן, ואם בעבר היה מדובר רק במכשירי הדגל, הרי שהיום יש יותר ויותר דגמים שמיועדים גם לשוק הביניים שמאמצים חלק מהתכונות של המכשירים החדשים יותר (או כמו מסע הפרסום המעודכן – “יותר ממה שאתה צריך”).

בואו נודה על האמת – סביר להניח שכולנו היינו מסתדרים מצוין גם עם מכשיר מלפני שלוש שנים : אין לו שום בעיה להריץ את Waze, המצלמה שלו עדיין סבירה ולרוב האנשים אין צורך במסך שהגודל שלו הוא מעל 5 אינץ’… למרות זאת, מסתבר שאנחנו קונים מכשירים חדשים כמעט כל שנה ומוכנים לשלם עליהם הרבה כסף.

כיצד היצרנים משכנעים אותנו לעשות זאת? הם פשוט מתהדרים ברשימה הולכת וגדלה של שינויים שמקלים עלינו את החיים, וגם אם לא מדובר בהבדלים של שמיים וארץ,  מסתבר שהם מספיקים כדי לשכנע אותנו. למשל –

  • מעבדים מהירים יותר מאפשרים לנו להריץ משחקים בתלת ממד וכך להפוך את הטלפון לקונסולה ניידת
  • בזמן האחרון יש שיפור ניכר באורך חיי הסוללה כך שלא צריך יותר להסתובב עם מטען נייד או סוללת גיבוי
  • גוגל ואפל עצמן דוחפות מערכות הפעלה חדשות יותר שלא תומכות במכשירים הישנים (לפחות לא באופן רשמי) וגם יצרני האפליקציות מזדרזים ליישר עמן קו (זאת למרות שהאפליקציות הכי פופולאריות עדיין רצות על הרוב המכריע של המכשירים).
  • עמידות גבוהה יותר לשברים ונפילות (אם כי רוב המשתמשים עדיין יקנו גם מגן מסך עם הטלפון).

ומה עם האתר או האפליקציה שלכם?

עד פה נתנו דוגמה מדוע בעידן הנוכחי, משתמשים מתרגלים לשינויים ובמידה מסוימת אפילו מזינים את הלולאה של שינויים מהירים ותכופים יותר. ובכן, מסתבר שהשינויים האלו תקפים גם לאתרי אינטרנט ואפליקציות. הנה רק מספר דוגמאות :

1.אתרים רבים כיום משתמשים בדף אחד ראשי שכולל את כל המידע שהגולש מעוניין למצוא (אתרי פרלקס), לדוגמה, אתר של מסעדה מציג את שעות הפתיחה, התפריט ומפת הגעה כבר בדף הבית במקום לתת לגולש לחפש אותם בכל מיני תפריטים.

2.כתיבת יומן יומי של כל הפעילות שלכם ביום מסוים – התכונה הזו התחילה בכלל ב – Snapchat, עבר לאינסטגרם ולאחרונה אפשר למצוא אותה גם בפייסבוק (My Stories).

3.נגישות של אתרי אינטרנט – אם יצא לכם לראות אתרים שמאפשרים לכם לשמוע את מה שכתוב בהם ולא רק לקרוא אותו או שמציעים לכם לשנות את גודל הפונט בלי להשתמש בזום של הדפדפן, הרי שזהו לא מקרי ומדובר בחלק ממגמה להפוך את האתרים לנגישים יותר לבעלי מוגבלויות (למעשה הנגשת אתרי אינטרנט חדשים וקיימים הפכה לחובה חוקית בישראל החל מסוף 2016 גם אם קשה יחסית לעקוף אותה).

4.מעבר לממשק פשוט ואלגנטי יותר, כאשר האופנה השולטת היא ממשק “שטוח” עם כמה שפחות כפתורים ושדות בולטים בתפריטים. אופנה זו התחילה לאחר שאפל הטמיעה אותה בגרסאות האחרונות של מערכת ההפעלה שלה (iOS).

הבעיה עם כל השינויים האלו שבניגוד לשדרוגים בטלפונים הסלולריים, לפעמיים קשה להסביר למשתמשים למה ביצענו את השינויים האלו ואיך הם יכולים לתרום להם.

מדריך יד ביד

רוב האתרים והאפליקציות או שירותי הענן שמבצעים שינויים דרסטיים בממשק או בעיצוב שלהם בוחרים בפתרון של סיור צעד אחר צעד שמסביר אודות השינויים השונים ואיך לנווט בתוך הממשק החדש בעזרת מיקרו קופי. לפתרון הזה יש שתי מגרעות עיקריות :

  • הוא מעמיס על המשתמשים ומצפה שהם יזכרו את כל הדרכים החדשות לנווט בבת אחת
  • הוא לא בהכרח מסביר להם מדוע בוצעו השינויים האלו וכיצד הם תורמים להם

לכן, הדרך היותר טובה היא לרכז את כל השינויים במקום אחד ובמיוחד להסביר למשתמשים כיצד השינויים יכולים לתרום להם. באופן זה הם יוכלו לחזור לעמוד שמרכז את כל השינויים במקום אחד במקום להסתמך על הזיכרון שלהם. גוגל בדרך כלל עושה את זה מצוין :

changes 1

בנוסף לכך, מדריך יד ביד יכול להיות אפקטיבי אם אתם נותנים דוגמה חיה לשינויים ומסבירים כיצד הם תורמים לשפר את חווית השימוש  באתר. ככה למשל עשו בלינקדין, ולמרות שהשינוי שהם ביצעו בממשק היה דרסטי מאוד וחיקה למעשה את זה של פייסבוק, הוא זכה לקבלת פנים חמה :

אם אתם ממש חייבים להשתמש בשיטת השקופיות, חלקו את “המצגות” לכמה נושאים שונים וציינו באופן ברור למשתמשים שהם יכולים להריץ אותן שוב מתי שירצו.

תקופת ביניים

גישה נוספת היא להריץ את הממשק החדש או חלקים ממנו (למשל, עורך הטקסט בפורומים) בגרסת בטא ולתת למשתמשים אפשרות לחוות אותה ולתת את הפידבק שלהם כאשר הגרסה הישנה עדיין זמינה ובדרך כלל מוגדרת כברירת המחדל. כך משיגים שני יתרונות משמעותיים :

1.לא מפילים את העיצוב והממשק החדש על המשתמשים בבת אחת, אלא בתהליך הדרגתי.

2.נותנים למשתמשים להביע את דעתם על השינוי וכך אפשר ליצור למעשה שינוי אפקטיבי יותר ולהימנע משינויים קיצונים שיבלבלו אותם.

לאחר שעברה תקופה מסוימת והמשתמשים נתנו לכם מספיק פידבקים חשובים, אפשר להפוך את הסדר, להציג את הממשק החדש כברירת מחדל ואת הממשק הקודם כאופציה עם הודעה בולטת שהממשק הישן לא יהיה זמין יותר אחרי תאריך X/Y/Z. את ההודעה הזו אפשר להציג בשכבת על כאשר וחשוב להקפיד על אותה שפה עיצובית של הממשק הישן גם אם הממשק החדש שונה ממנה.

עדכון מאגר הידע והבלוגים הרלוונטיים

עדכון מאגר הידע (Knowledge Base) הוא לא הדבר הראשון שצריך לעשות, אבל הוא הופך לחובה בטווח הבינוני – ארוך. במאגר הידע המשתמשים יכולים למצוא מידע על כל התכונות של האתר או השירות ולכן הוא חייב להיות מעודכן ורלוונטי עם המושגים המקצועיים שהם עשויים לחפש.

במקביל, חשוב לעדכן את הבלוג הרלוונטי בשינויים החדשים, ניתן לעשות זאת בפוסט אחד ארוך, אבל לפעמיים כדאי יותר לעשות זאת בסדרה של מספר פוסטים שתרוץ במשך שבוע או שבועיים ותיתן למי שמעוניין בכך לעכל את כל השינויים בהדרגה.

אל תרדפו אחרי טרנדים

בעלי אינטרס ובעיקר חברות לבניית אתרים אוהבים לרדוף אחרי טרנדים ולהציע לכם לשדרג את האתר בתכיפות גבוהה. למרות זאת, חשוב לא להתפתות לכל שינוי ולהתמקד רק בשינויים שבאמת יכולים לתרום לכם.

לדוגמה, אתרים רבים מציעים לכם את האופציה להירשם לעדכונים שיופיעו בשולחן העבודה. בצורה זו הם מבטיחים שתבקרו אותם גם בלי להתעדכן בעמוד שלהם בפייסבוק ולא תפספסו שום ידיעה מעניינת. לכן, מדובר בטרנד שבהחלט כדאי לשקול להטמיע כדי לשמור על קהל  המשתמשים שלכם ולמשוך משתמשים חדשים.

changes2

לעומת זאת, ריכוז כל המידע על האתר בעמוד אחד הוא טרנד שיכול דווקא לפגוע באתרים קיימים מכיוון שקשה יותר למקד עמוד בודד על מספר גדול של מילות מפתח לטובת קידום במנועי חיפוש. לכן, אם יש לכם אתר קיים שפועל היטב, אין סיבה לשנות אותו מהבחינה הזאת.

תמיד היו מוכנים לגרעין הקשה

גם אם עשיתם את הכול לפי הספר, קחו בחשבון שתמיד יהיה גרעין קשה של משתמשים שלא יהיה מרוצה מהשינוי וייתן לכם לדעת זאת דרך הודעות דואר אלקטרוני, הודעות בעמוד הפייסבוק או סתם תדירות נמוכה יותר של ביקורים. אין צורך להיכנס לפניקה וכל עוד השינויים שביצעתם באמת שיפרו את חווית המשתמש, כנראה שיהיה מדובר בהקרבה קטנה שתשתלם לכם בהמשך.